Základní školy

Učíme děti přemýšlet, aktivně jednat a žít ve 21. století

ScioŠkoly jsou místem, kde děti berou své učení do vlastních rukou. S podporou průvodců objevují, jak se učit, spolupracovat a zvládat výzvy každodenního života.

Naše základní školy najdete po celé ČR

 

mapa ScioŠkol

Školu tvoříme spolu s dětmi tak, aby jim dávala smysl i radost z učení.

Dáváme dětem svobodu, vedeme je k samostatnosti a odpovědnosti.

Přinášíme revoluční osnovy pro 21. století. Obsahem učiva jsou ScioCíle.

Rozvíjíme s dětmi dovednosti pro svět plný změn a příležitostí.

Co u nás můžete čekat?

Poznáváme přirozeně napříč předměty a pracujeme s AI

Nekouskujeme poznávání do klasických předmětů. Velká část učení se odehrává v projektech vycházejících z každodenního života. Reagujeme na svět kolem. Např. učíme děti žít ve věku AI.

Zaměření na rozvoj sociálních dovedností

Ve ScioŠkole se děti učí ve věkově smíšených skupinách, jako je dvojročí či trojročí. Část času tráví i ve skupinách napříč všem ročníky. Rozvíjíme tím schopnosti dětí pracovat v týmu, vnímat potřeby druhých, být součástí kolektivu, řešit konflikty a učit se navzájem.

O náplni části výuky si rozhodují děti samy 

Vedeme děti k tomu, aby za své vzdělávání převzali zodpovědnost. Během týdne mají vždy prostor, jehož náplň si určují samy. Učí se tak pracovat s vnitřní motivací, plánovat a rozvrhnout si čas, stanovovat si vlastní cíle a dosahovat jich.

Chyba je příležitost, jak se do budoucna poučit

Vracíme chybování původní smysl, který překryly pětky a poznámky v žákovské knížce. Vědomě s chybami pracujeme, necháváme děti je udělat, přijít na ně a odnést si z nich cenné zkušenosti. Sami jdeme příkladem, naše chyby před dětmi netajíme.

Průběžná zpětná vazba pro děti i rodiče. Bez srovnávání s ostatními

Pravidelně hodnotíme individuální posun dítěte na setkání průvodce, rodiče a dítěte. Neznámkujeme a neporovnáváme děti mezi sebou. Respektujeme, že každý je silný v něčem jiném. Nechceme, aby rozdělování na „dobré matikáře“, „šprty“ nebo „špatné češtináře“ zanechalo na dětské duši trvalé následky.

Děti si určují pravidla. A poznávají jejich důsledky

Ve ScioŠkole jsme všichni na jedné lodi a pravidla fungování tvoříme společně. Děti na nich mají zásadní podíl a lépe je tak berou za svá. a také mohou prožít důsledky, které s sebou některá rozhodnutí nesou.

Na místa průvodců vybíráme inspirativní osobnosti

Záleží nám na tom, aby s dětmi pracovali lidé, kteří jsou v souladu s našimi hodnotami, umí s dětmi pracovat, umí si je získat a a mají jim co předat. Všichni průvodci procházejí pečlivým výběrem, včetně ukázkových hodin, na názor se pak ptáme i dětí. Dbáme také na další vzdělávání průvodců a sdílení zkušeností mezi školami.

Nahlédněte do ScioŠkol

Co dál můžete ve
ScioŠkole očekávat

 

  • VÍCEROČNÍKOVÉ TŘÍDY. Děti rozdělujeme většinou do trojročí tak, aby si každý vyzkoušel roli mladšího i staršího.

  • RESPEKT k TEMPU DÍTĚTE. V maximální možné míře vycházíme vstříc tempu dítěte, které mu umožní nejlepší rozvoj.

  • VÝUKA MATEMATIKY PODLE HEJNÉHO METODY. Přístup profesora Hejného k  matematice se v mnohém shoduje s naším celkovým přístupem k učení – spolupracovat, bádat, radovat se z objevů svých i objevů ostatních, pomáhat si navzájem.

  • ANGLIČTINA OD 1. TŘÍDY. Bez angličtiny se neobejdeme. Anglicky se mluví i v projektech a třeba i na tělocviku nebo v kroužku vaření.

  • MENŠÍ SKUPINY. Více průvodců ve skupině, vždy tak, aby děti měly dostatek prostoru a příležitostí obracet se na průvodce.

  • ŘADA AKTIVIT MIMO ŠKOLU. Neustále hledáme příležitosti, jak vystoupit mimo školní zdi.


Co ve ScioŠkole
zaručeně nečekejte

 

  • ZNÁMKY. Ty dáváme jen tam, kde to nařizuje zákon tedy jen když děti opouštějí školu.

  • TUNY DOMÁCÍCH ÚKOLŮ. Doma děti dělají něco do školy jen když samy chtějí. Kupodivu chtějí docela často.

  • BIFLOVÁNÍ. Znalosti bez souvislostí se rychle zapomenou. Na druhé straně to nejdůležitější je třeba dobře znát. Všechno je sice dnes možné najít na internetu, ale je třeba vědět, co hledám a rozumět souvislostem, jinak se v záplavě informací snadno ztratím.

  • ZVONĚNÍ a 45MINUTOVÉ HODINY. Učíme v blocích. Přestávku vyhlašujeme v okamžiku, kdy opadá pozornost.

  • ROZDĚLENÍ NA PŘEDMĚTY. Samostatně vyčleněné hodiny mají čeština, matematika a angličtina – u nich to totiž dává smysl. Ostatní předměty se nám prolínají v praktických projektech.

Zkušenosti rodičů, dětí a studentstva
Co na naše
říkají?

Děti / studenti

Rodiče

MŠMT, ČŠI

Jsme zapsáni v rejstříku škol, České školní inspekci děláme radost

Víme, že nemůžeme být ostrovem v rámci systému. Všechny naše školy jsou zapsány v rejstříku škol a školských zařízení vedeném MŠMT. Česká školní inspekce náš přístup opakovaně označila za inspirativní i pro ostatní školy.


Nejdůležitější věci děti naučíme

I svoboda v učení má ale někde hranice. Myslíme na to, že číst, psát a počítat se děti zkrátka naučit musí. Pokud nefunguje vnitřní motivace a děti zaostávají, pracujeme na nápravě.

Vytváříme podmínky, aby se děti zvládly připravit na přijímačky na vysněnou školu

Opíráme se o více než dvacet let zkušeností Scio s přípravou žáků na přijímačky na SŠ i VŠ. Naše děti se navíc umějí mnohem lépe učit a připravovat samy. Přijímací zkoušky na SŠ pokládáme za nepříjemnou překážku, kterou ovšem musíme dětem pomoci překonat. 

Zajímá vás víc?

Další naše projekty

Kroužky - volný čas

ZUŠ ScioArt - inovativní škola v Praze

ScioLes - volný čas dětí v přírodě

Ostatní projekty

ScioEdu - vzdělávání pedagogů

ScioResearch - pedagogický výzkum

ScioKuchyně - školní stravování

Absolventi ScioŠkol

Alumni - náš program pro absolventy ScioŠkol

Zeptejte se

  info@scioskola.cz

  kontakty (Po–Pá 8–15)

Mapa ScioŠkol

zobrazit v Google mapách

Přestup je snadný

Hledáte školu, která bude vašemu dítěti dávat smysl? Je to snadné. Přestoupit k nám můžete kdykoliv během školního roku. Formality přestupu vyřešíme za vás. Jak na to? zkrátka dejte o sobě vědět..