ScioŠkoly jsou místem, kde děti berou své učení do vlastních rukou. S podporou průvodců objevují, jak se učit, spolupracovat a zvládat výzvy každodenního života.




Nekouskujeme poznávání do klasických předmětů. Velká část učení se odehrává v projektech vycházejících z každodenního života. Reagujeme na svět kolem. Např. učíme děti žít ve věku AI.
Ve ScioŠkole se děti učí ve věkově smíšených skupinách, jako je dvojročí či trojročí. Část času tráví i ve skupinách napříč všem ročníky. Rozvíjíme tím schopnosti dětí pracovat v týmu, vnímat potřeby druhých, být součástí kolektivu, řešit konflikty a učit se navzájem.
Vedeme děti k tomu, aby za své vzdělávání převzali zodpovědnost. Během týdne mají vždy prostor, jehož náplň si určují samy. Učí se tak pracovat s vnitřní motivací, plánovat a rozvrhnout si čas, stanovovat si vlastní cíle a dosahovat jich.
Vracíme chybování původní smysl, který překryly pětky a poznámky v žákovské knížce. Vědomě s chybami pracujeme, necháváme děti je udělat, přijít na ně a odnést si z nich cenné zkušenosti. Sami jdeme příkladem, naše chyby před dětmi netajíme.
Pravidelně hodnotíme individuální posun dítěte na setkání průvodce, rodiče a dítěte. Neznámkujeme a neporovnáváme děti mezi sebou. Respektujeme, že každý je silný v něčem jiném. Nechceme, aby rozdělování na „dobré matikáře“, „šprty“ nebo „špatné češtináře“ zanechalo na dětské duši trvalé následky.
Ve ScioŠkole jsme všichni na jedné lodi a pravidla fungování tvoříme společně. Děti na nich mají zásadní podíl a lépe je tak berou za svá. a také mohou prožít důsledky, které s sebou některá rozhodnutí nesou.
Záleží nám na tom, aby s dětmi pracovali lidé, kteří jsou v souladu s našimi hodnotami, umí s dětmi pracovat, umí si je získat a a mají jim co předat. Všichni průvodci procházejí pečlivým výběrem, včetně ukázkových hodin, na názor se pak ptáme i dětí. Dbáme také na další vzdělávání průvodců a sdílení zkušeností mezi školami.
Na návštěvu do našich nově zrekonstruovaných prostor zavítala Jihočeská televize.
Petr vede ScioŠkolu v Jihlavě. V podcastu se od něj dozvíte, jak to chodí v jihlavské ScioŠkole.
Žáci se ScioŠkoly Stodůlky představují své celoroční projekty. A to rovnou před publikem v sále Lucerny.
Učíme, jak vzít zodpovědnost za budoucnost do svých rukou. Seznamte se s námi :)
AI postupně proniká do všech oborů a vzdělávání není výjimkou. Břeťa ze ScioŠkoly Nusle vám předvede, co vše se dá s AI ve výuce dělat.
V budově ScioŠkoly v Holešovicích se potkali zástupci neziskovek, odborníci na kompostování, hudebníci i děti s rodiči.
Pojďte se podívat do zlínské ScioŠkoly. Na prohlídku vás vezme Jirka, se kterým prožijete jeho typický školní týden.
Mrkněte na přehlídku divadelních a tanečních projektů, které na ScioŠkolách vznikají. Představily se děti z deseti ScioŠkol. Paráda!
V pořadu Dobrý večer s A11 Lukáš, který vede ScioŠkolu Stodůlky, vyprávěl o tom, jak to chodí v našich ScioŠkolách.
VÍCEROČNÍKOVÉ TŘÍDY. Děti rozdělujeme většinou do trojročí tak, aby si každý vyzkoušel roli mladšího i staršího.
RESPEKT k TEMPU DÍTĚTE. V maximální možné míře vycházíme vstříc tempu dítěte, které mu umožní nejlepší rozvoj.
VÝUKA MATEMATIKY PODLE HEJNÉHO METODY. Přístup profesora Hejného k matematice se v mnohém shoduje s naším celkovým přístupem k učení – spolupracovat, bádat, radovat se z objevů svých i objevů ostatních, pomáhat si navzájem.
ANGLIČTINA OD 1. TŘÍDY. Bez angličtiny se neobejdeme. Anglicky se mluví i v projektech a třeba i na tělocviku nebo v kroužku vaření.
MENŠÍ SKUPINY. Více průvodců ve skupině, vždy tak, aby děti měly dostatek prostoru a příležitostí obracet se na průvodce.
ŘADA AKTIVIT MIMO ŠKOLU. Neustále hledáme příležitosti, jak vystoupit mimo školní zdi.
ZNÁMKY. Ty dáváme jen tam, kde to nařizuje zákon tedy jen když děti opouštějí školu.
TUNY DOMÁCÍCH ÚKOLŮ. Doma děti dělají něco do školy jen když samy chtějí. Kupodivu chtějí docela často.
BIFLOVÁNÍ. Znalosti bez souvislostí se rychle zapomenou. Na druhé straně to nejdůležitější je třeba dobře znát. Všechno je sice dnes možné najít na internetu, ale je třeba vědět, co hledám a rozumět souvislostem, jinak se v záplavě informací snadno ztratím.
ZVONĚNÍ a 45MINUTOVÉ HODINY. Učíme v blocích. Přestávku vyhlašujeme v okamžiku, kdy opadá pozornost.
ROZDĚLENÍ NA PŘEDMĚTY. Samostatně vyčleněné hodiny mají čeština, matematika a angličtina – u nich to totiž dává smysl. Ostatní předměty se nám prolínají v praktických projektech.

Víme, že nemůžeme být ostrovem v rámci systému. Všechny naše školy jsou zapsány v rejstříku škol a školských zařízení vedeném MŠMT. Česká školní inspekce náš přístup opakovaně označila za inspirativní i pro ostatní školy.
I svoboda v učení má ale někde hranice. Myslíme na to, že číst, psát a počítat se děti zkrátka naučit musí. Pokud nefunguje vnitřní motivace a děti zaostávají, pracujeme na nápravě.
Opíráme se o více než dvacet let zkušeností Scio s přípravou žáků na přijímačky na SŠ i VŠ. Naše děti se navíc umějí mnohem lépe učit a připravovat samy. Přijímací zkoušky na SŠ pokládáme za nepříjemnou překážku, kterou ovšem musíme dětem pomoci překonat.
ZUŠ ScioArt - inovativní škola v Praze
ScioLes - volný čas dětí v přírodě
ScioEdu - vzdělávání pedagogů
ScioResearch - pedagogický výzkum
ScioKuchyně - školní stravování
kontakty (Po–Pá 8–15)

Hledáte školu, která bude vašemu dítěti dávat smysl? Je to snadné. Přestoupit k nám můžete kdykoliv během školního roku. Formality přestupu vyřešíme za vás. Jak na to? zkrátka dejte o sobě vědět..