Každá ScioŠkola je trochu jiná, byť ve všech vycházíme ze stejných principů a uplatňujeme podobné metody, sdílíme zkušenosti a inspirujeme se navzájem. Základem našeho přístupu je kombinace pestré škály formátů, v nichž se děti učí, důraz na zážitkové vzdělávání a velký podíl dětí na chodu školy.
Nekouskujeme poznávání do klasických předmětů. Velká část učení se odehrává v projektech vycházejících z každodenního života poznatky přicházejí v souvislostech.
Ve ScioŠkole se děti učí ve věkově smíšených skupinách, jako je dvojročí či trojročí. Část času tráví i ve skupinách napříč všem ročníky. Rozvíjíme tím schopnosti dětí pracovat v týmu, vnímat potřeby druhých, být součástí kolektivu, řešit konflikty a učit se navzájem.
Vedeme děti k tomu, aby za své vzdělávání převzali zodpovědnost. Během týdne mají vždy prostor, jehož náplň si určují samy. Učí se tak pracovat s vnitřní motivací, plánovat a rozvrhnout si čas, stanovovat si vlastní cíle a dosahovat jich.
Vracíme chybování původní smysl, který překryly pětky a poznámky v žákovské knížce. Vědomě s chybami pracujeme, necháváme děti je udělat, přijít na ně a odnést si z nich cenné zkušenosti. Sami jdeme příkladem, naše chyby před dětmi netajíme.
Pravidelně hodnotíme individuální posun dítěte na setkání průvodce, rodiče a dítěte. Neznámkujeme a neporovnáváme děti mezi sebou. Respektujeme, že každý má talent na něco jiného. Nechceme, aby rozdělování na „dobré matikáře“, „šprty“ nebo „špatné češtináře“ zanechalo na dětské duši trvalé následky.
Ve ScioŠkole jsme všichni na jedné lodi a pravidla fungování tvoříme společně. Děti na nich mají zásadní podíl a lépe je tak berou za svá. a také mohou prožít důsledky, které s sebou některá rozhodnutí nesou.
Záleží nám na tom, aby s dětmi pracovali lidé, kteří jsou v souladu s našimi hodnotami, umí s dětmi pracovat, umí si je získat a a mají jim co předat. Síla značky Scio, ScioŠkol a autorita zakladatele Ondřeje Šteffla nám zajišťují, že zájemců se hlásí mnoho. Všichni procházejí pečlivým výběrem, včetně ukázkových hodin, na názor se pak ptáme i dětí. Dbáme také na další vzdělávání průvodců a sdílení zkušeností mezi školami.
Přestup je velmi jednoduchý. Kontaktujte nás a společně se o vše postaráme.
VÍCEROČNÍKOVÉ TŘÍDY. Děti rozdělujeme většinou do trojročí, tak, aby si každý vyzkoušel rolimladšího, který se učí od staršíchi staršího, který pomáhá mladším.
RESPEKT k TEMPU a INDIVIDUÁLNÍM POTŘEBÁM DÍTĚTE. V maximální možné míře vytváříme pro každé dítě podmínky, v kterých se bude nejlépe rozvíjet.
VÝUKA MATEMATIKY PODLE HEJNÉHO METODY. Přístup profesora Hejného k matematice se mnohém shoduje s naším celkovým přístupem k učení – spolupracovat, bádat, radovat se z objevů svých i objevů ostatních, pomáhat si navzájem.
ANGLIČTINA OD 1. TŘÍDY. Bez angličtiny se v budoucnu neobejdeme. v hodinách angličtiny se u nás mluví jen anglicky, ale anglicky se mluví i v projektech a třeba i na tělocviku nebo v kroužku vaření.
MENŠÍ SKUPINY. Více průvodců ve skupině, vždy tak, aby děti měly dostatek prostoru a příležitostí obracet se na průvodce, když to potřebují.
ŘADA AKTIVIT MIMO ŠKOLU. Neustále hledáme příležitosti, jak vystoupit mimo školní zdi.
ZNÁMKY. Ty dáváme jen tam, kde to nařizuje zákon tedy jen když děti opouštějí školu.
TUNY DOMÁCÍCH ÚKOLŮ. Doma děti dělají něco do školy jen když samy chtějí. Kupodivu chtějí docela často.
BIFLOVÁNÍ. Znalosti bez souvislostí se rychle zapomenou. Na druhé straně to nejdůležitější je třeba dobře znát. Všechno je sice dnes možné najít na internetu, ale je třeba vědět, co hledám a rozumět souvislostem, jinak se v záplavě informací snadno ztratím.
ZVONĚNÍ a 45MINUTOVÉ HODINY. Učíme v blocích. Přestávku vyhlašujeme v okamžiku, kdy opadá pozornost.
ROZDĚLENÍ NA PŘEDMĚTY. Samostatně vyčleněné hodiny mají čeština, matematika a angličtina – u nich to totiž dává smysl. Ostatní předměty se nám prolínají v praktických projektech.
Víme, že nemůžeme být ostrovem v rámci systému. Všechny naše školy jsou zapsány v rejstříku škol a školských zařízení vedeném MŠMT. Česká školní inspekce náš přístup opakovaně označila za inspirativní i pro ostatní školy.
I svoboda v učení má ale někde hranice. Myslíme na to, že číst, psát a počítat se děti zkrátka naučit musí. Pokud nefunguje vnitřní motivace a děti zaostávají, intenzivně pracujeme na nápravě.
Opíráme se o více než dvacet let zkušeností Scio s přípravou žáků na přijímačky na SŠ i VŠ. Naše děti se navíc umějí mnohem lépe učit a připravovat samy. Přijímací zkoušky na SŠ pokládáme za nepříjemnou překážku, kterou ovšem musíme dětem pomoci překonat. Přechodu na víceletá gymnázia nebráníme, ale ani ho nepodporujeme.
Ooo děkujeme. Na mě tam dejchlo takovýto že všichni jsme normální. Hrozně se mi líbilo jak jste s těma dětma mluvil. Prostě všechno je v pohodě. Líbilo se mi že ty malé děti mají to svoje hnízdo tam nahoře. Že na hodinách nesedí pořád vyrovnaně v lavicích. A taky prostě že se nebojí mluvit. A jak tam přišel ten vyzenovanej učitel za těma detma do ty třídy. Úplně proste cajk.
“Mám srovnání s klasickým modelem vzdělávání. Často jsme řešili strach ze známek, strach z chyb a plnění kolektivních trestů. To způsobovalo časté bolesti bříška a strach jít do školy. Nyní se děti do školy každý den těší a nechce se jim domů. Mají úžasné průvodce, kteří je nejen vzdělávají, ale opravdu je provázejí životem. Děti je zbožňují! Věřím, že tady je opravdu připraví na budoucnost.
“ScioŠkola Holešovice byla skvělou volbou a potvrzuje nám to i širší okolí. Každý, kdo dceru zná, říká, že od té doby, co přestoupila, je šťastnější, veselejší a spokojenější (ano, i tchyně). A to pro své dítě chcete. Jsme rádi, že ScioŠkola připravuje naši dceru do budoucna pomocí promyšlených ScioKompetencí. Škoda, že jsme do takové školy nemohli chodit i my, její rodiče.
“Expediční ZŠ je prostě boží, dceři jednoznačně prospívá. Na škole rozvíjejí schopnosti, které děti v životě opravdu potřebují. Samostatnost, schopnost kriticky myslet, postarat se o sebe a umět se správně se rozhodnout. Z expedic se dcera vrací nadšená. Za školou stojí lidé, na které se můžeme vždy spolehnout. Děkujeme a doporučujeme, Routovi.
“Od Kavárny, po divadlo, aukci, workshopy a všechnu energií dětí i dospělých. Díky moc za Váš čas! A díky moc za tyhle aktivity, které jsou vlastně nad rámec a ve Vašem volném čase. Myslím, že mohu hovořit za všechny, že si toho moc vážíme. Bylo to fajn strávit se všemi zúčastněnými parádní odpoledne. Ještě jednou velké díky, a ať se daří :)
“Byli jste naprosto skvělí! Myslím, že jste Tomovi pomohli s množstvím nenápadných, ale důležitých životních dovedností. Dostal dobrý základ ve věcech, které se na běžné škole neučí, ale přitom dokážou ovlivnit život podstatně. Nikdy jsme nezažili moment, kdy se Tomovi do školy nechtělo. I s Vaší podporou z něj roste pohodový mladý muž, který je poctivý, pracovitý a má čistý charakter. Moc děkuji.
“Kdyby byl prostor napsat někam referenci ke včerejší akci veřejně, ráda to udělám. Ať všichni vidí (to se vracím k našemu včerejšímu rozhovoru), že děti si ze Scia opravdu odnášejí mnoho a jsou tam spokojené a motivované!
“Moc díky za včerejšek! Jsem absolutně nadšená! Po dlouhé době jsem se dostala k Vám a fakt jsem si to moc užila. Přiznám se, že představení dětí předčilo má očekávání, k tomu krásná knížka, která už zabírá hrdé místo v knihovničce, swap a moc pohodová atmosféra. Jste skvělí, vy i děti!
“Šimon si všechno řeší sám, všechno si sám organizuje, vůbec od nás nepotřebuje pomoc, až si s manželem říkáme, jestli něco neděláme špatně. Ze školy je nadšený! matka absolventa roku 2021/2022, Gymnázium J. Keplera
“chtěli jsme Vám s manželem poděkovat za výbornou organizaci Adapťáku. Amálka se vrátila spokojená a popisovala, že se tam stalo vše, co jste měli naplánováno, cíl byl naplněn. Ubytování, jídlo a hlavně průvodci i Sport Academy byli perfektní. Má radost z toho, že se spřátelila s kamarády ze stejného trojročí, i jiných tříd a naprosto neuvěřitelné je, že neplakala a cítí se velmi samostatná.
“Neznám lepší pocit, než když vám vaše dítě řekne „Ach jo, zase pátek!“Ne, to není sci-fi. To se opravdu stalo a vděčíme za to skvělému týmu ze Scioškoly Zlín. Na školu pro syna jsme měli jasné požadavky: přátelské prostředí, respektující přístup a bezpečný prostor bez zkoušení a srovnávání. Kde kladou důraz na spolupráci, zodpovědnost a projektovou výuku. Tohle všechno synovi nabídla Scioškola.
“Jsem moc ráda, že náš syn chodí ze školy šťastný a spokojený. Nejvíce ho baví projekty, výuka v terénu a odpolední kroužky. To vše probíhá v přátelském a respektujícím prostředí dětí i průvodců. Oceňuji také to, že se učí chápat témata v souvislostech a kriticky nad nimi přemýšlet. To je v dnešním světě velmi důležité. A jsem ráda, že se učí smysluplné vědomosti, které se mu budou v životě hodit.
“Škola předčila mé očekávání. Chtěli jsme, aby syn chodil do školy rád a těšil se. Aby si budoval pozitivní vztah ke vzdělání. Radost mám také z toho, že ScioŠkola klade také velký důraz na sociální a emoční růst dětí. Vytváří komunitu, v níž se děti učí spolupracovat, vymezují si svůj prostor, který ale není na úkor ostatních, pomáhají si, umí se ozvat, když se jim něco líbí či nelíbí. Doporučuji.
“Ze ScioŠkoly jsme nadšeni my rodiče i syn. Jsme vděčni za prostředí, kde jsou děti respektovány a k respektu také vedeny, kde je podporována přirozená zvídavost, hledání souvislostí a vlastních schopností. Díky škole syn objevil chuť pracovat na sobě, poznávat své schopnosti i rezervy a mít skutečnou radost z již zvládnutého. Vybavit tímto děti do měnícího se světa pokládáme za velmi důležité.
“Syn je šťastný a těší se do školy. Oceňuji zajímavá a aktuální témata, se kterými syn z výuky chodí domů. Škola skvěle komunikuje. Úžasná je tendence trávit s dětmi čas venku, procházkami. To je úžasné, stejně jako časté mimoškolní aktivity. Ráda ze srdce poskytnu možnost výpomoci a s radostí sleduji přístup asistentů a průvodců. Mám z nich upřímný pocit zájmu o děti, to je pro mne velmi důležité.
“Nejvíce si cením přístupu vedení, průvodců, asistentů a klubáků k dětem. Jedná se s nimi tak, aby se vyvíjel pocit zodpovědnosti za sebe a své chování. I přes počáteční nervozitu, kdy jsme si nebyli jisti, zda dojde i na nějaké "učení", pozorujeme vývoj k samostatnosti. Spolupráce - rodiče, škola, žák - moderní a skvělé. Množství aktivit pro děti. Dcera se těší každý den do školy a nechce odejít.
“1) Dítě se do školy těší a je naštvané, když je nemocné a nemůže do školy. 2) Cítíme se ve vztahu ke škole v roli rovnocenných partnerů. Máme pocit, že naše názory jsou brány v potaz. Při řešení jakékoliv situace je vidět, že se opravdu řeší s ohledem na naše mínění. 3) Nastavená pravidla dávají smysl. 4) Děti nesedí rigidně hodiny denně v lavici, chodí se i často ven. 5) Spousta zábavných akcí.
“Velmi oceňuji, že se ve škole na děti nekřičí, pedagogové jsou neskutečně trpěliví a respektující a zároveň důslední. Jsem ráda, že děti netráví čas jen sezením v lavici, ale mají víc volnosti pohybu (což je důležité hlavně pro ty nejmladší) a poměrně často chodí na výpravy do přírody i za kulturou. A výběr odpoledních kroužků je nadstandardní. Děkujeme a jsme rádi, že chodíme zrovna k vám :-)
“Chodí se hodně ven, nejsou tu známky a je to tady hezké - david L. /// Chodí se ven a učení je zábava - Máňa /// Na ScioŠkole jsou dobří mí kamarádi, učení a způsob hodnocení. Mám rád školní jídelnu a to že můžeme často něco vyrábět - Rob
“Dcera přešla z fakultní ZŠ a ScioŠkolu miluje. Každý den se těší na spolužáky a průvodce. Sama si ve volném čase vyhledává informace a připravuje prezentace, nehledíce na svátky či víkendy.
“ZUŠ ScioArt - inovativní škola v Praze
ScioLes - volný čas dětí v přírodě
ScioEdu - vzdělávání pedagogů
ScioResearch - pedagogický výzkum
ScioKuchyně - školní stravování
kontakty (Po–Pá 8–15)
Hledáte školu, která bude vašemu dítěti dávat smysl? Je to snadné. Přestoupit k nám můžete kdykoliv během školního roku. Formality přestupu vyřešíme za vás. Jak na to? zkrátka dejte o sobě vědět..