"Jsme škola, která připravuje děti na budoucnost." Měli bychom se tedy s dětmi také učit, jak o budoucnosti přemýšlet. Co to ale znamená umět přemýšlet o budoucnosti? V minulosti to znamenalo třeba umět věštit z karet nebo číst z křišťálové koule, dnes to znamená ovládnout techniky racionálního úsudku na základě dostupných dat.
Věděli jste, že v předpovídání budoucnosti se dnes pořádají i turnaje? Řekli jsme si, že bychom jeden takový zkusili uspořádat i pro naše děti a tím je naučili se nad budoucností více zamýšlet. Před pár týdny jsme ho uspořádali ve dvou ScioŠkolách.
Na přípravě jsme spolupracovali s odborníky z think tanku České priority, kteří pro děti uspořádali i jednoduchý workshop o předpovídání budoucnosti. Turnaj se vydařil a děti ukázaly, že jim forecasting celkem jde.
Turnaj spočívá v tom, že účastníci dělají prognózy o budoucnosti a po několika měsících se vyhodnotí, čí prognózy byly nejpřesnější.
Ve druhé polovině března proběhly na ScioŠkolách na Chodově a Jarově dva 90-minutové workshopy “Jak přemýšlet o budoucnosti”. Zúčastnilo se jich celkem přes 40 žáků z osmých a devátých tříd. Dozvěděli se, co je forecasting a proč je užitečný. Prakticky si vyzkoušeli, jak odhadovat budoucí situace, které jsou různě nejisté.
Následoval týdenní online turnaj. Odpovídalo se na těchto 12 otázek týkajících se budoucího vývoje. Žáci odpovídali na škále “určitě ano”, “spíše ano”, “spíše ne” a “určitě ne”. Otázky jsou seřazeny podle úspěšnosti odpovědí:
Výsledky turnaje jsme vyhlásili 21. 4. Ve výsledcích byly dostatečné bodové rozdíly, což napovídá, že počet otázek a metoda odhadu nejistoty (“určitě” = +/-2, “spíše” = +/-1) byly vhodně zvolené. Nejúspěšnější účastnice získala 16 bodů (z celkového maximálního počtu 24), nejméně úspěšný účastník získal -2 body.
Například: