Naše školy jsou věčný start-up. Asi je to tím, že „Víme, že o učení toho moc nevíme“. Jeden z našich principů, z nichž vycházíme. Nebojíme se experimentovat, ale víme, že experimentujeme. Děláme to promyšleně a s opatrností. Pouštíme se často na neprobádanou půdu. A jsme start-up naštěstí stále úspěšný. Věříme, že se nám tak i díky médiím daří příznivě ovlivňovat vzdělávání v ČR a ukazovat cestu ostatním.
Mnohým z vás možná neušel velký text Ondřeje Šteffla v Reflexu, komentář na téma, jak pozitivně může koronavirová krize pozměnit náš přístup ve vzdělávání. „Všichni teď mají plnou hlavu toho, že včera přišly do školy děti z prvních a druhých tříd a brzy možná přijdou další, ptají se, zda se v lednu školy zase nezavřou. Jsou to věci naléhavé. Ale měli bychom také přemýšlet o tom, co bude v březnu nebo za rok.“ Zbytek najdete v odkazu
Na 11 stranách a s povedenou titulkou vyšlo obří téma Hrdinové naší doby. V rámci rozsáhlé ankety mezi pedagogy za ScioŠkoly promluvila průvodkyně Petra Bernátková ze 4. Scioškoly na Praze 4. Ta se mj. svěřila, že už umí učit i přes mobil, nebo že jí při učení přes obrazovky chybí především přenos emocí. A průvodkyně Tea Debnárová a Katarína Prevendarčíková z téže školy pak o kus dál připomněly naše motto, že změna je trvalý stav. A aby toho nebylo málo, v online verzi textu se ještě objevila průvodkyně Expediční ScioŠkoly Lenka Uvízlová s přiznámím "Mě jako učitele to posunulo zase dál, prohloubila se má IT gramotnost, zvýšila stresová odolnost, schopnost řešit náhlé (nejen technické) potíže".
Portál Vysokéškoly.cz řešil kruciální otázku, zda by se mělo zrušit známkování. U toho pochopitelně nemohl chybět náš názor, protože Scio je v této otázce dlouhodobě konzistentní. Autorka tak sáhla po vyjádření Ondřeje Šteffla pro Český rozhlas: Podle Ondřeje Šteffla, zakladatele společnosti Scio, měly v červnu školy jedinečnou příležitost vyzkoušet si uzavření klasifikace pomocí slovního hodnocení. „Spousta učitelů si stěžuje, že nemůže dát známky, protože nemá podklady. Tak ať je nedávají. Proč nenapsat do slovního hodnocení: Poslal jsi toho strašně málo, nemůžu tě pořádně zhodnotit“.
Vysokeskoly.cz - odkaz na článek
Novinky.cz počátkem listopadu řešily dopady distanční výuky na žáky a podle všeho, jsme jim (tedy přesněji Ondřej Šteffl) vnukli klíčovou myšlenku, která se promítla do titulku: „Zavřené školy znepokojují odborníky. Obavy z prohlubování rozdílů mezi žáky sílí“. Co všechno Ondřej v článku říká, se můžete dočíst v odkazu. Pro ty, kdo nemají čas, hlavní Ondřejova citace, kterou Novinky vytáhly: „Neprobraná látka není podstatným problémem. Látka se buď dožene, nebo nedožene – a ono se zas nic tak vážného nestane.“
Naše nová Expediční ScioŠkola pravidelně budí zájem novinářů, naposledy těch z Czechrunch. Vyzpovídali naší ředitelku Martinu spolu s Jonem a vznikl pestrý obrázek celého konceptu. Jestli jste ještě nečetli, tak doporučujeme.
Ideální stav je, když o ScioŠkolách mluví jiní (tedy v dobrém). Třeba jako novinář Lukáš Eder. Tohle se nikdy neomrzí: „Už několikrát jsem ve svém podcastu zmiňoval, že naši synové chodí na ScioŠkolu. Víte, jaké je hlavní a základní heslo těchto škol? To heslo zní: „Změna je trvalý stav.“ Pokud se nad ním zamyslím, jsem přesvědčený, že přesně vystihuje princip úspěšného života, a jsem rád, že už odmala učí tomuto principu i naše děti. Když si vzpomenete na klasické vzdělávání, které zažila většina z nás, byl tam nějaký prostor na změny? No vůbec ne, paní učitelka to takhle učí 40 let a tak to prostě je, na změnu není místo.“
Business leaders - odkaz na podcast
Ondřej Šteffl se koncem listopadu zúčastnil konference (jak jinak než digitální) Lepší Česko, kterou organizoval časopis Forbes. Reagoval mj. na pilotní program MŠ, který by měl od nacházejícího pololetí na vybraných školách ukázat a otestovat, jak by do budoucna mohla vypadat kombinovaná výuka. „Testování ukáže to, co už je nyní zřejmé. Tedy že někdo na tom bude hůře, jiný lépe. Logické řešení by tak bylo individualizovat výuku. Umím si představit, že některé děti budou chodit do školy jednou týdně, některé zase třikrát. Vím ale, že to je ideál a od toho jsme daleko. A také se vyjádřil k zátěži žáků: „Do jarní koronakrize děti trávily ve škole šest hodin denně, teď netráví žádnou. Nějaký kompromis by byl ideálním řešením. V mnoha případech se děti naučí doma více, než když jsou ve škole, proto bych měl na pana ministra návrh, zkraťte tu školu trochu.“
Kdybyste si chtěli dát celou konferenci, tak níže záznam. Je to jen nějakých 7 hodin, ale malá rada, jak to zkrátit na slabou hodinku: začněte až 1hod. 34min.
Forbes - odkaz na konferenci Lepší Česko